Kurser for musiklærere, pædagoger, 0.klasseledere. Arbejder du i indskolingen kan du her finde inspiration til din daglige undervisning med vægt på musik, bevægelse, sang, leg og historiefortælling.
Igennem arbejdet med musik og bevægelse, leg og historier sættes elevernes kreativitet, idéer og opfindsomhed i spil. Musikglæde, samarbejde og fællesskab styrkes. Vi arbejder med indlæring gennem bevægelse med udgangspunkt i Dalcroze-rytmikken.
Se evt. mere om arbejdsmetoden i Ida Marie’s bog “Kreativitet i musikundervisningen”. Her kan du også se eksempler på helt konkrete timeforløb, godt afprøvet gennem flere års praksis.
Retningen for kurset aftaler vi sammen. Skal det være rent praktisk orienteret? Hvad kan vi lave nu og her med børnene? Eller skal det have en mere teoretisk retning?
Klassens lærerteam kan også have glæde af at deltage i et kursus, idet der i et sådant kursus også kan lægges vægt på mulighederne for samarbejde mellem de forskellige fag.
Kursus for musiklærere. Hvordan kan jeg til stadighed fange og fastholde de større børn i musikundervisningen? Hvordan kan jeg lave sammenspil, så alle er i gang samtidigt og undgå ”kødannelse” og ventetid ved instrumenterne? Hvordan kan jeg arbejde kreativt med klassisk musik?
På disse kurser arbejder vi med bevægelse, drama og musik, samtidig med at vi holder os til ét emne eller ét dramatisk forløb, som alle elever er med til at udforme sammen. Det kan f.eks. være kreering af en miniopera eller en musikvideo med elevernes eget band og egne bevægelser.
(Se evt. side 114 og side 117 i bogen ”Kreativitet i musikundervisningen”.)
Vi kan også besøge et klaverværksted og udforske, hvordan man bygger et klaver eller tage på tur ud i rummet og se på stjerner, galakser stjernetåger og stjerneskud og omsætte det hele til musik og bevægelse i en lille forestilling.
(Se evt. side 104 og 110 i bogen ”Kreativitet i musikundervisningen.)
Workshops for lærere på tværs af fag. Det er oplagt at arbejde sammen på tværs af fag. Det vil være meget givende for musikundervisningen at have et samarbejde med eksempelvis natur&teknologi, når emnet f.eks. er rummet og sangen handler om stjerner og fjerne galakser. Faglige inputs og viden vil være med til at udvide elevernes forestillingsevne og deres kunstneriske output vil kvalificeres af at have en god viden om rummet. Derudover kan det tværfaglige samarbejde tænde elevernes interesse for et emne eller et fag på flere niveauer, hvis eksempelvis musik samarbejder med billedkunst eller matematik.
Har du lyst til inspiration i den daglige undervisning er et time- eller dagkursus en mulighed for at få tanket op på de kreative idéer, måske få en god idé til næste forårskoncert eller få bygget videre på dine egne idéer: Med udgangspunkt i bogen ”Kreativitet i musikundervisningen” tilbyder Mind&Move kurser af forskellig varighed alt efter jeres ønske.
Hvis du gerne vil ind i ”maskinrummet”, ind i selve arbejdsmetoden Dalcroze-rytmik, tilbyder Mind&Move også længerevarende kurser. Se under kurser i Dalcroze-rytmik. Her vil vi trin for trin arbejde både teoretisk og praktisk med Dalcroze-metoden, så du får redskaber til selv at arbejde videre og lave dine egne timeplaner. Der kan også indgå redskaber til, hvordan man laver sin egen bevægelsesform eller instrumentation. Dette afhænger af kursusdeltagernes ønsker og kursets varighed.